Noe som irriterer meg
veldig mye er den hersens
reklamen de sender på de fleste kanaler. Alle unntatt NRK faktisk, for
der må man betale tv lisens som alle klager over. Enten så klager folk på reklamen eller tv
lisensen , folk klarer ikke å bestemme seg.
Man sitter å ser på en spennende film på tv 2. Plutselig
midt under filmen der Harry Potter skal til å redde verdenen .Jeg sitter der i
sofaen og heier på han, blir filmen avbrutt av reklame. Ja reklame. Reklame for
fliser, gamle kvinner over 50+ som
prøver å finne seg en mann på dating nettsider, hudkremer, en amerikaner som
reklamere for burgere som sannsynligvis er full av E stoffer, saftbygda på Lærøy
som skal prøve å lokke til seg flere innbyggere med den deilige safta si og samtidig reklamere for
saft, og sist og ikke minst Grandiosa lørdags pizza reklamen. Denne reklamen
går igjen, igjen og igjen. Enkelte
reklamer fester seg til hode som barnesanger. Slik som den reklamen Grandiosa
lørdags pizza riktig kjærlighet. Bare av å tenke på den kan jeg høre hele
sangen spilles inne i hode.
Enkelte kanaler har til og med flere timer med reklamer for
svært billige og nyttige produkter. De dagene jeg var syk og ikke kunne gå på
skoen. Var den eneste vennen jeg hadde var tvn. Jeg satte på tv og bang. Der
satt jeg klistret til skjermen og så på de latterlige reklamene for massasje stoler, rengjøring sprayer,
matbokser, et belte som kunne skaffe
magemuskler ved bare å bruke den når man leste avisen og støvsuger. Dette var
bare noe av alt det ”fantastiske ” reklamene kunne tilby.
Reklamer er til for å reklamer for et produkt. Den er vendt til
målgrupper i forskjellige aldere.
Rynkekremen, hvem vil da ikke se ung ut. Når man er 50år og huden begynner å
skrumpe inn som et eple. Hvem vil da ha rynker . Alt man trenger å gjøre er å
kjøpe en rynke krem og alle problemene er borte. Denne reklamen er vendt til damer .
De mobil reklamene , ring hvor mye du vil for en billig
peng. 20 gratis smser . Så står det noe med en minimal liten skrift nederst i
hjørnet. Man må nesten bruke forstørrelse glass for å lese dette. Hvem vil da ikke ha noe som er billig. Denne reklamen
vender seg til lettlurte folk som elsker billige ting .
Som virkemidler bruker reklamer: vakre folk, fantastiske
kjendiser som de betaler millioner for å bli med i reklame filmen deres. De
bruker ord som Fantastiske, unike, supre og ord som er så unike at jeg aldri
har hørt om dem. De skal fange folk oppmerksomhet. Gir produktet menneskelige egenskaper og
bruker sammenligninger. De bruker bilder. Eks cola reklamen har en kald cola
med dokk dråper. Dette får colan til å se meget god ut.
Etter mye tenking og harde vurdering klarte jeg å finne denne unike reklamen for miljøet, altså en IVAR reklame. Ivar reklamene for maisposer, krølltenger, sosse vann rett fra springen og gjenvinning av pc. Reklamer for miljøet.
Hvorfor jeg valgte akkurat denne reklamen blant 100000 reklamer ?
Denne reklamen bruker overdrivelse og humor som et virkemiddel slik at det nesten blir litt kleint. To menn kled ut som ungdommer og oppfører seg som fjortiser. Ved å fremheve dette bruker de ord som lizzzom og omg. Kanskje de mest brukte orda i dag blant norske tenåringer.
Reklamen handler om to menn kledd ut som kvinner. De sitter å ser på en meget trist film der et kjærestepar skal til å bli sammen. Der sitter de å gråter over laptopen. Dette medfører til at de ødelegger laptopen ved å drukne den. Som er ganske skadelig for miljøet, å nei. De trenger en ny laptop. Den ødelagte laptopen slenger de i en krok sammen med de andre 30 laptopene som de har druknet. Poenget IVAR skal frem til at man skal levere elektriske duppeditter til Ivar slik at de kan resirkuleres og redde miljøet. Endelig en reklame som kan reklamere for noe som betyr noe i livet.
Denne reklamen synes jeg er morsom for den skiller seg ut fra andre reklamene som reklamere for biler, slankepiller og hudkremer.
Reklamen vender seg til ungdommer og oppover. Egentlig alle som bruker elektriske ting som kan leveres til gjenvinding.
Elsker også denne reklamen her for et Britisk mobilselskap. Den ponnien er bare nusselig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar