onsdag 13. mars 2013

IVAR - Laptop Reklame, Reklamen over alle reklamer




Noe som irriterer meg  veldig mye er den hersens  reklamen de sender på de fleste kanaler. Alle unntatt NRK faktisk, for der må man betale tv lisens som alle klager over.  Enten så klager folk på reklamen eller tv lisensen , folk klarer ikke å bestemme seg.
Man sitter å ser på en spennende film på tv 2. Plutselig midt under filmen der Harry Potter skal til å redde verdenen .Jeg sitter der i sofaen og heier på han, blir filmen avbrutt av reklame. Ja reklame. Reklame for fliser,  gamle kvinner over 50+ som prøver å finne seg en mann på dating nettsider, hudkremer, en amerikaner som reklamere for burgere som sannsynligvis er full av E stoffer, saftbygda på Lærøy som skal prøve å lokke til seg flere innbyggere med den  deilige safta si og samtidig reklamere for saft, og sist og ikke minst Grandiosa lørdags pizza reklamen. Denne reklamen går igjen, igjen og igjen.  Enkelte reklamer fester seg til hode som barnesanger. Slik som den reklamen Grandiosa lørdags pizza riktig kjærlighet. Bare av å tenke på den kan jeg høre hele sangen spilles inne i hode.
Enkelte kanaler har til og med flere timer med reklamer for svært billige og nyttige produkter. De dagene jeg var syk og ikke kunne gå på skoen. Var den eneste vennen jeg hadde var tvn. Jeg satte på tv og bang. Der satt jeg klistret til skjermen og så på de latterlige reklamene for  massasje stoler, rengjøring sprayer, matbokser,  et belte som kunne skaffe magemuskler ved bare å bruke den når man leste avisen og støvsuger. Dette var bare noe av alt det ”fantastiske ” reklamene kunne tilby.

Reklamer er til for å reklamer for et produkt. Den er vendt til målgrupper i forskjellige aldere.
Rynkekremen, hvem vil da ikke se  ung ut. Når man er 50år og huden begynner å skrumpe inn som et eple. Hvem vil da ha rynker . Alt man trenger å gjøre er å kjøpe en rynke krem og alle problemene er borte. Denne reklamen er vendt  til damer .
De mobil reklamene , ring hvor mye du vil for en billig peng. 20 gratis smser . Så står det noe med en minimal liten skrift nederst i hjørnet. Man må nesten bruke forstørrelse glass for å lese dette. Hvem vil da  ikke ha noe som er billig. Denne reklamen vender seg til lettlurte folk som elsker billige ting .

Som virkemidler bruker reklamer: vakre folk, fantastiske kjendiser som de betaler millioner for å bli med i reklame filmen deres. De bruker ord som Fantastiske, unike, supre og ord som er så unike at jeg aldri har hørt om dem.   De skal fange folk oppmerksomhet.  Gir produktet menneskelige egenskaper og bruker sammenligninger. De bruker bilder. Eks cola reklamen har en kald cola med dokk dråper. Dette får colan til å se meget god ut.








Etter mye tenking og  harde vurdering klarte jeg å finne denne unike reklamen for miljøet, altså en IVAR reklame. Ivar reklamene for maisposer, krølltenger,  sosse vann  rett fra springen og gjenvinning av pc. Reklamer for miljøet.
Hvorfor jeg valgte akkurat denne reklamen blant 100000 reklamer ?
 Denne reklamen bruker overdrivelse og humor som et virkemiddel slik at det nesten blir litt kleint. To menn kled  ut som  ungdommer  og oppfører seg som fjortiser. Ved å fremheve dette bruker de ord som lizzzom og omg.  Kanskje de mest brukte orda i dag blant  norske tenåringer. 

Reklamen handler om to menn kledd ut som kvinner. De sitter å ser på en  meget trist  film der et kjærestepar skal til å bli sammen.  Der sitter de å gråter over laptopen. Dette medfører til at de ødelegger laptopen ved å drukne den. Som er ganske skadelig for miljøet, å nei. De trenger en ny laptop. Den ødelagte  laptopen slenger de i en krok sammen med de andre 30 laptopene som de har druknet.  Poenget IVAR skal frem til at man skal levere elektriske duppeditter til  Ivar slik at de kan resirkuleres og redde miljøet.  Endelig en reklame som kan reklamere for noe som betyr noe i livet.
Denne reklamen synes jeg er morsom for den skiller seg ut fra  andre reklamene som reklamere for biler, slankepiller og  hudkremer.
Reklamen vender seg til ungdommer og oppover. Egentlig alle som bruker elektriske ting som kan leveres til gjenvinding. 



Elsker også denne reklamen her for et Britisk mobilselskap. Den ponnien er bare nusselig. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar